25-03-06 11:09
Datran Media kažnjen s 1,1 milijuna dolara
piše ANTONELA BANOVAC
Datran Media, vodeća e-mail marketinška tvrtka, mora isplatiti 1,1 milijun dolara, kako stoji u rješenju donesenom u postupku u kojem ih se tereti za zloupotrebu osobnih podataka. Ovaj se slučaj smatra dosad najvećim otkrivenim kršenjem privatnosti u povijesti Interneta.
Datran, koji je utemeljen 2001. godine u New Yorku, navodno je nekorektno koristio informacije dobivene od nekoliko tvrtki koje sakupljaju i prodaju informacije. Takve tvrtke na svojim web stranicama obećavaju korisnicima da nikada neće posuđivati, prodavati ili davati osobne podatke. U Datranu znaju za takva pravila, ali nakon priskrbljivanja liste adresa poslali su milijune e-mailova.
Prema donesenom rješenju Datran mora uništiti dobivene informacije, izbjegavati pribavljanje bilo kakvih osobnih podataka bez suglasnosti, te imenovati voditelja zaštite privatnosti koji će nadzirati korištenje osobnih podataka.
Istraživanje Datranovih djelatnosti počelo je u ljeto 2005. Karen Geduldig, pomoćnica glavnog tužitelja ne želi reći detalje o navodnim zlouporabama, a radi se o razotkrivanju osobnih podataka više od 6 milijuna američkih korisnika.
Glavni tužitelj Eliot Spitzer nada se da će ovaj slučaj postaviti novi standard za marketinške tvrtke koje svoju djelatnost obavljaju preko Interneta. Osobni podaci trebaju biti zaštićeni i okarakterizirani kao povjerljivi, te takvi uvijek i ostati. Spomenuo je da je Datran dragovoljno surađivao u istrazi.
Beth Givens, ravnateljica Ureda za zaštitu osobnih podataka smatra da je obveza zaštite privatnosti više od praznog obećanja, a da se tvrtke koje posjeduju takve podatke moraju držati svojih obećanja. Poznatim tvrtkama poslano je upozorenje za slučaj zloupotrebe podataka ili kršenja pravila.
Glasnogovornik Datrana Mark Naples ne priznaje postojanje zlodjela u okviru uvjeta sporazuma.
Datran prosljeđuje marketinške e-mailove na adrese priskrbljene od svojih partnera, što se u praksi zove „spam“. Kako na njihovoj Web stranici piše – uslužuju tvrtke kojima je potrebno izgrađivanje osobnosti, pronalaženje novih i zadržavanje postojećih korisnika, a sve na jedinstvenoj, osobitoj izvedbi. Datranov arhiv sadrži do 100 miliona adresa. Njihovi korisnici su npr. Bussines Week, Columbia House, Fox Home Enterteinment, NASCAR, Orbitz and Pitney Bowes...
Obzirom da Internetom dnevno putuju desetine milijuna neželjenih elektroničkih poruka, danas je to najmasovniji vid zloupotrebljavanja Interneta. Tvrtke koje šalju spam, do e-mail adresa dolaze relativno lako. Baze podataka koje sadrže milijune e-mail adresa mogu se kupiti na nelegalnom tržištu, a česte su i krađe podataka.
Neke mjere i sankcije za nelegalne aktivnosti na Internetu protiv fizičkih ili pravnih osoba mogu poduzeti i administratori poslužitelja na način da odbiju daljnje pružanje usluga preko njihovog poslužitelja.
Zaštita osobnih podataka na taj način je i kroz sudsku praksu potvrđena kao ozbiljna obaveza svih tvrtki i organizacija.
|