Hrvatska akademska i istraživačka mreža
  NASLOVNICA MAPA WEBA TRAŽILICA KONTAKTI CARNET WEB
Hrvatska akademska i istraživačka mreža
 
menu 4
Sigurnost
menu 4
Distribucija
menu 4
Pomoć
menu 4
Dokumenti
menu 4
menu 4

 

 

26-04-05 11:24
Metatagovi

piše ŽELJA BOROŠ

Metatagovi su specifične oznake u sklopu opisnog jezika HTML-a, a specifične su jer sadrže informacije o samoj stranici i ne utječu na izgled web stranice. Primjerice, najpoznatiji meta tagovi su "Keywords" i "Description", gdje se upisuju ključne riječi i opis stranice ili pak cijelog vašeg weba.

 

Metatag "Keywords" je u početku služio kao dobra taktika da vaše stranice internet tražilice lakše pronađu, indeksiraji i djelotvornije ponude njihov sadržaj onima koji ih traže po ponuđenim ključnim riječima. No kako ustalila zloraba ove mogućnosti, mnoge tražilice više ni ne indeksiraju po tom kriteriju. Ipak, nemojte zanemariti ovaj tag.

 

Meta tag "Description" se ipak još uvijek uzima u obzir kod rangiranja, pa je njegova uporaba preporučena.

 

Kako se metatagovi rabe?

 

Metatagove treba upisati unutar bloka <HEAD>, dakle u samom zaglavlju web stranice. Mnogi web editori nude mogućnost upisivanja bar dijela metatagova unutar samoga programa. No, nije problem upisati tih nekoliko riječi ili redaka u samom HTML-u. Važno je zapamtiti da se metatagovi upisuju uvijek u <HEAD> (dakle zaglavlje web stranice), pogotovo ako rabite okvire, (frameove).

 

Koji sve metatagovi postoje?

 

Metatagovi su, osim već uobičajenih tagova "Keywords" i "Description", prilično slobodne forme. Postoji sve više informacijskih sustava koji uvode svoje tagove, pa ih čak preko RFC dokumenata pokušavaju učiniti standardom. Kako novih nestandardnih metatagova ima jako puno, napravit ćemo pregled samo onih koji su već dobrano zaživjeli na internetu.

 

<META NAME="KEYWORDS" CONTENT="Ključne riječi, odijeljene zarezom">

Ovo je najčešći tag, a ukratko preko ključnih riječi označava što se na stranici nalazi i kojom se tematikom ona bavi

 

<META NAME="DESCRIPTION" CONTENT="<SPAN class="emphthree">Opis jako dobre stranice">

Drugi najčešće upotrebljavani tag sadržava precizan opis sadržaja stranice. Pametno je ne pretjerivati u ovom tagu, posebno ne u opširnosti, jer će jedna rečenica uvijek biti sasvim dovoljna.

 

<META NAME="AUTHOR" CONTENT="<SPAN class="emphthree">Informacije o autoru stranica">

Kratke informacije o autoru stranice, najčešće samo ime i prezime.

 

<META NAME="COPYRIGHT" CONTENT="<SPAN class="emphthree">Copyright © 2005 Pero Perić, all rights reserved">

Ne treba posebno objašnjavati što označava ovaj tag. Problem je samo u hrvatskoj legislativi koja ne prati trendove, te je zaštita intelektualnog vlasništva na internetu u nas tek u povojima i tema za poseban članak. Dovoljno je reći kako ta oznaka i te kako važi u mnogim drugim zemljama i ako je takav interes, treba je istaknuti.

 

<META NAME="CONTACT_ADDR"="<SPAN class="emphthree">E-mail ili snail-mail adresa tvrtke ili pojedinaca, vlasnika stranice">

E-mail adresa autora. Budite oprezni kod davanja e-mail adrese, zbog spama. Probajte je zamaskirati na neki način, poput "korisnik at domena točka hr" ili slično.

 

<META NAME="REVISIT-AFTER" CONTENT="<SPAN class="emphthree">10 days">

Ovaj metatag određuje vremensko razdoblje u kojemu bi internetske tražilice trebale provjeriti je li se sadržaj stranica promijenio i potom ih ponovo indeksirati. Korisnost ovoga taga je upitna za mnoge koji ih obnavljaju neredovito, jer svatko želi da se njegove stranice indeksiraju čim se promijene, ma koliko rijetko se mijenjaju.

 

<META NAME="RATING" CONTENT="<SPAN class="emphthree">podobnost stranica za određene dobne skupine">

Rating se odnosi na podobnost stranica za maloljetnike, ili osobe mlađe od određene dobi, npr. general, 12 years, adult.

 

<META NAME="DISTRIBUTION" CONTENT="<SPAN class="emphthree">Global ili Local">

Ako imate sadržaj koji ne zanima širu javnost, ili korisnike s udaljenih zemljopisnih područja, tražilice će kod ispisa rezultata uzeti u obzir geografsko područje na kojem je korisnik koji pretražuje. Umjesto Local, možete staviti i npr. Europe.

 

<META NAME="ROBOTS" CONTENT="<SPAN class="emphthree">OPCIJE">

OPCIJE mogu biti:

INDEX, FOLLOW               
NOINDEX, NOFOLLOW
NOINDEX, FOLLOW
INDEX, NOFOLLOW

Ovaj tag, u kombinaciji s tagom "Distribution" i datotekom robots.txt u početnoj mapi vašeg web poslužitelja (DOCUMENT_ROOT) ograničava tražilice na to koje dijelove vašega weba smiju indeksirati, a koje ne. Naravno, samo ako poštuju ova nepisana pravila. Opcija INDEX označava da se stranica smije indeksirati, a opcija FOLLOW znači da tražilica smije i treba slijediti linkove s ove stranice i indeksirati i njih. Prefiks NO označava, naravno, suprotno.

 

<META NAME="RESOURCE-TYPE" CONTENT="<SPAN class="emphthree">document">

Meta tagkoji eksplicitno označava web stranicu kao dokument koji se može indeksirati. Čini se da se ovaj tag ne rabi u praksi, pa ga možete zanemariti.

 

Tagove "Generator" i "ProgId" obično sami dodaju web editori, a njih možete obrisati, iako ne smetaju niti utječu na izgled i ponašanje web stranice. Služe samo za statistiku uporabe pojedinih programa.

 

<META NAME="MSSmartTagsPreventParsing" content="<SPAN class="emphthree">TRUE">

Ovaj tag onemogućava funkciju novijih inačica Internet Explorera koja dodaje dodatne linkove u dokument, vodeći se dosadašnjim akcijama korisnika, što je pretraživao i slično. Ne treba napominjati da se većinom radi o linkovima na Microsoft proizvode i ostale komercijalne linkove, te je njihova korisnost objektivno jako mala. Preporučuje se uključiti.

 

<META HTTP-EQUIV="IMAGETOOLBAR" CONTENT="false">

Slično kao i gore, isključuje se funkcija Internet Explorera koja smanjuje velike slike na vidljivu površinu ekrana. Ova funkcija češće smeta nego što doprinosi preglednosti stranica, pa se preporučuje isključiti.

 

Posebni Meta tagovi

 

Poseban oblik Meta tagova je HTTP-EQUIV. Ovaj oblik omogućava da unutar navedenog taga definirate HTTP zaglavlje, i na taj način potpuno izbjegnete konfiguriranje web poslužitelja. Ovo je vrlo korisno kad niste administrator servera ili imate potrebu za posebnim zaglavljima samo na malom dijelu datoteka.

 

Neki web poslužitelji metatagove pretvaraju u prava HTTP zaglavlja (šalju se prije same web stranice), a neki ne. Ako između vašega poslužitelja i posjetitelja stranice postoji nekakav filtrirajući proxy, HTTP-EQUIV tagovi vam mogu pomoći da zaobiđete pravila proxyja ukoliko ih on primjenjuje.

 

<META HTTP-EQUIV="CONTENT-LANGUAGE" CONTENT="<SPAN class="emphthree">hr">

Ovime određujete jezik stranice. Jako koristan tag, pogotovo ako imate stranice na nekoliko jezika.

 

<META HTTP-EQUIV="CONTENT-TYPE" CONTENT="<SPAN class="emphthree">text/html; charset=ISO-8859-2">

Ovim tagom definirate da je kodna stranica web stranice pisana u ISO standardu. Drugi slučaj kod nas je standard "windows-1250", koji se rabi isključivo na Windows platformi.

Danas svi web browseri znaju prikazati oba standarda, tako da nema problema s prikazom naših slova, dovoljno je samo da kodna stranica bude korektno postavljena.

 

<META HTTP-EQUIV="EXPIRES" CONTENT="<SPAN class="emphthree">Saturday, 11 JUN 2005 00:00:00 CET">

Ovime se definira vrijeme, trenutak poslije kojega indeks u internet tražilici više ne bi trebao vrijediti, iz razloga jer je inačica publiciranog dokumenta zastarjela. Prilično korisno ako često objavljujete draftove dokumenata ili slične dokumente koji zastarijevaju.

 

<META HTTP-EQUIV="REFRESH" CONTENT="<SPAN class="emphthree">x;URL=http://www.negdje.hr/moves.html">

Još jedan koristan tag ako niste administrator web poslužitelja. Nakon čekanja od x sekundi, učitava se stranica navedena nakon znaka točka-zarez. Ovo može poslužiti za pravljenje sustava praćenja nekih procesa, ili jednostavno preusmjeravanje posjetitelja stranica nakon određenog razdoblja neaktivnosti na neke druge stranice, npr. search engine ili impresum.

 

<META HTTP-EQUIV = "PRAGMA" CONTENT="<SPAN class="emphthree">no-cache">

Tag određuje da posjetiteljev preglednik ne zapisuje sadržaj stranica u cache. Najčešće se rabi kod dinamičkih sadržaja i CGI skripti.

 

<META HTTP-EQUIV="WINDOW-TARGET" CONTENT="<SPAN class="emphthree">_top">

Ovo je pokušaj bijega ako su vaše stranice zaostale u nečijem okviru. No, kako se okviri danas rijetko rabe, korisnost ovog taga dolazi u pitanje.

 

<META HTTP-EQUIV="Set-Cookie" CONTENT="cookievalue=xxx;expires=Saturday, 31-Dec-05 23:59:59 GMT; path=/">

Preko metataga HTTP-EQUIV je čak moguće postaviti i cookie na posjetiteljevo računalo. Ipak, rad s cookijima se preporuča prepustiti nekom skriptnom jeziku ili CGI skripti.

 

 

Kakva su pravila CARNeta u svezi metatagova?

 

CARNet je još 2001. godine objavio dokument CDA0027 "Kako poboljšati pretraživost hrvatskog World Wide Web prostora uporabom metapodataka" kao podršku tadašnjim projektima www.hr i CROSS. U dokumentu se osim osnovnih informacija najviše osvrće na inicijativu Dublin Core Metadata Initiative (DCMI), te preporučuje podskup meta-informacija koje treba rabiti:

 

<META name="DC.Title" content="Kako poboljšati pretraživost hrvatskog World Wide Web prostora uporabom metapodataka">

<META name="DC.Description" content=" Preporuka objašnjava ulogu metapodataka na Webu, prezentira Dublin Core Metadata Initiative i DCMES 1.1, te predlaže obujam uporabe metapodataka.">

<META name="DC.Subject" content="Dublin Core, DC, DCMI, DCMES, metadata, metapodaci, RDF, CARNet preporuka, www.hr, CROSS, CARNet">

<META name="DC.Creator" content="Hrvoje Stipetić">

<META name="DC.Creator" content="Maja Matijašević">

<META name="DC.Publisher" content="CARNet &#8211; Hrvatska akademska i istraživačka mreža">

<META name="DC.Language" content="hr">

<META name="DC.Date.Created" content="2000-07-17">

<META name="DC.Date.Modified" content="2001-01-08">

<META name="DC.Date.Issued" content="2001-01-15"</FONT>

 

 

Nažalost, DCMI ne podržava nijedna velika internetska tražilica, pa je njegova korisnost upitna, pogotovo kad se zna da je i CROSS (CROatia Search Service) projekt koji je rabio ovu meta-shemu ugašen 2003. godine.

 

Ukoliko ipak želite rabiti DCMI shemu, CDA dokument je na adresi:

ftp://ftp.carnet.hr/pub/CARNet/docs/advisories/CDA0027.pdf





[Lista]
Ovu uslugu CARNeta realizira Sveučilišni računski centar Sveučilišta u Zagrebu
  Copyright ©2005. CARNet. Sva prava zadržana. Impressum.
Mail to
sys-portal@CARNet.hr